A körte hatása a szervezetre jótékonyan hat. A vadkörtét már a honfoglaló magyarág is ismerte, miután az a Kárpád-medencében is őshonos. A körte valószínűleg Közép-Ázsiából és Perzsiából származó gyümölcs, mely már évezredek óta ismert, még ha háttérbe is szorul az alma mellett. Körülbelül 5000 fajtája ismert, ebből hazánkban nagyjából 50. Itthon is remekül megterem, sok finom sütemény, ivólé, lekvár és a körtepálinka zamatos alapanyaga is. A középkorban csak főve ették, mert a nyers változatot mérgezőnek tartották.  

A körte vitamin tartalma

A nagyon gazdag káliumban és szegény nátriumban, ezért nagy hasznát vesszük abban, hogy e két ásvány közti általános egyensúlyt visszaállítsuk. Egyéb hasznos összetevői: cukrok (leginkább levulóz), szénhidrátok, A-, B1-, B2 és C vitamint tartalmaz. A káliumon kívül nátrium, foszfor, kalcium, magnézium, cink, vas, réz, jód is található benne. Polifenol antioxidánsokban is gazdag, melyet főleg a héja tartalmaz. Valamint jelentős a pektin tartalma is. Viszont a vitamin tartalma jóval csekélyebb, mint az alma esetében. 

Körte jótékony hatása

A körte nemcsak rendkívül zamatos, hanem a szervetre is jótékonyan hat. Számos betegség ellenszereként használható: 

  • Csökkenti a vérnyomást

A benne található káliumnak van szerepe a vércukorszint és a vérnyomás szabályozásában és vérszegénység esetén is jótékonyan hat.

  • Gyulladáscsökkentő

A körtében található a quercetin, egy antioxidáns, mely erős gyulladáscsökkentő hatással bír ezáltal izületi gyulladások, reuma és köszvény esetén is segít

  • Vérnyomás szabályozó

Csökkenti a magas koleszterinszintet, valamint a magas vérnyomást, de még a szívbetegségek kockázatát is. 

  • Bélproblémák esetén

A körtében található nagy mennyiségű rost segíti az emésztést, mely során helyreállítja a bélflórát és segíti a belek normális működését. A bélflóra működésének szabályozásával többféle betegség megelőzésénél is szerepet játszik. 

  • Depresszió ellen

Szellemi és fizikai kimerültség esetén is bevethető, valamint a depresszióban szenvedőknek is segítség lehet a rendszeres fogyasztása.

  • Cukorbetegség esetén

Alacsony kalória tartalma és fruktóz-tartalma miatt a cukorbetegek is fogyaszthatják. Gyomorkímélő diétákhoz és fogyókúrák kiegészítőjeként is ajánlott, azonban a körte diéta nem tartható hosszabb ideig.

A körte fogyasztása esetén arra is figyelni kell, hogy az érzékeny gyomrúaknak puffadást okozhat, ilyen esetben érdemes vékonyan lehámozni a héját. Azért vékonyan, mert a körte vitamin tartalmának nagy része a héjban és a héj alatti területen található.

https://www.vitalitas-magazin.hu/szezonalis/korte-hatasai

Vissza a kategória cikkeihez